Kolejowa Polska

ZACHODNIOPOMORSKAKOLEJ.PL | |
Data utworzenia: | 2022-09-16 13:37:48 |
Aktualizacja: | 2025-07-26 12:45:25 |
Kolejowa Polska to fascynująca historia rozwoju sieci kolejowej na Pomorzu Zachodnim, szczególnie w okresie przełomu XIX i XX wieku, upaństwowienie linii kolejowych miało duży wpływ na rozwój gospodarczy regionu, budowa nowych linii, takich jak Szczecin Dąbie – Kołobrzeg, a później do Koszalina, przyczyniła się do wzrostu znaczenia portów i zakładów przemysłowych, Szczecińska Królewska Dyrekcja Kolejowa odegrała ważną rolę w zarządzaniu i rozbudowie infrastruktury kolejowej, co miało kluczowe znaczenie dla rozwoju Szczecina i całego Pomorza Zachodniego, linia Szczecin Niebuszewo – Jasienica stanowiła istotne połączenie portu z przemysłem.
Podsumowanie wygenerowano automatycznie.Pełna treść oryginalnego wpisu poniżej.
Na przełomie lat 70. I 80. XIX wieku rząd pruski rozpoczął upaństwowianie ważniejszych linii kolejowych. Jednocześnie udzielane były koncesje na budowę nowych prywatnych linii. W 1879 roku Dąbsko - Kołobrzeska Spółka Akcyjna Budowy Kolei otrzymała koncesję na budowę linii łączącej Szczecin Dąbie z Kołobrzegiem i oddała ją do eksploatacji w 1882 roku, następnie przedłużając ją do Koszalina. W 1892 roku II Rzesza wydzierżawiła od Dąbsko - Kołobrzeskiej Spółki odcinek linii Szczecin Dąbie – Goleniów, który z czasem stał się państwowy, a w 1899 roku został przedłużony przez Wolin do Świnoujścia. 15 grudnia 1881 roku została powołana Szczecińska Królewska Dyrekcja Kolejowa, która przejęła zarządzanie koleją na Pomorzu Zachodnim. Przyczyniło się to do powstawania nowych obiektów, m. In. Powstała linia Szczecin Niebuszewo – Jasienica, mająca kluczowe znaczenie gospodarcze dla Szczecina, gdyż połączyła port z głównymi zakładami przemysłowymi.
Link: http://zachodniopomorskakolej.pl <-- Aktywuj wpis by aktywować link
Oceń tę stronę: Dokonaj oceny przyciskiem |
|